EXPEDITIE TERSCHELLING

Reisverslag door Suus Vergooszen en Finnley       || 2 - 6 juni 2021

Onze eerste vakantie met Stichting Onbegrensd Avontuur.

De reis begon met een schitterende overtocht op een 25 meter lange zeilboot uit 1914, de Niets Bestendig. Dit is geen commerciële boot, maar het huis van een vriendelijk jong gezin. Dat gaf deze overtocht een speciale dimensie. De mast en de zeilen werden gehesen. Eenmaal op zee,  geruisloos zonder motor, was het geluid van de wind en het klotsende water een mooi onvergetelijk concert. Aangekomen in West-Terschelling werd midden in de bossen op een schitterend groepskampeerterrein van Staatsbosbeheer het base-camp opgezet.

De tweede dag kregen de wandelaars een korte instructie over hoe de Joëlette in elkaar gezet moet worden en wat de beste, makkelijkste manier is om ermee te lopen. Het meest belangrijkste is om het juiste evenwichtspunt te vinden, want dan rolt de Joëlette bijna van zelf. Er volgden een paar rondjes op het grasveld en daarna waren we klaar voor de oefentocht. Door het donkere bos en de duinen. De duinen waren hoog en het zand ontzettende mul, maar het is gelukt om boven te komen. Wat een schitterend uitzicht op het strand en de zee. Zo wijds, groot en leeg.

Onze kleren werden vervangen door zwemkleding en we maakten een verfrissende duik in de zee. Daarna moesten we middels een kompas onze weg proberen terug te vinden naar het base-camp. Een ware expeditie.

Dag drie. We vormen een top-team en iedereen kan het goed met elkaar vinden. Laten we eerlijk zijn, ook dat is niet onbelangrijk tijdens zo’n reis. Vandaag begint de echte oversteek van West naar Oost Terschelling. Na het ontbijt moest het base-camp afgebroken worden zodat één persoon alle spullen met de bus naar het midden van het eiland kon brengen. Naar het plaatsje Hoorn. De rest van de groep ging lopend. Bos, heide en duin wisselden elkaar af.

Met Stichting Onbegrensd Avontuur dwars door de natuur. Ontoegankelijk was niets en dat was best bijzonder. Na zo’n 12 km kwamen we aan op ons nieuwe kampeerterrein van Staatsbosbeheer. Wederom een schitterend plek. Het base-camp werd weer opgebouwd.  Met een team dat goed samen werkt was dat zo gepiept. Vervolgens werd wederom een heerlijke warme maaltijd klaargemaakt en tot slot werd er nog gezellig gekeuveld.

De vierde dag was de dag van de waarheid. Gaan we het Amelander Gat bereiken? Het regende pijpenstelen, maar tegen de tijd dat wij vertrokken werd het droog en tegen alle weersverwachtingen in hebben we het die dag droog gehouden. De tocht van dag vier ging door beschermd natuurgebied de Boschplaat. Ongelooflijk hoe mooi. Alsof we weet ik veel in welk land waren. Na maar liefst 15 km bereikten we het meest Oostelijke punt van Terschelling. Expeditie geslaagd! Met een huifkar zijn we langs de kust teruggebracht naar het base-camp, maar onderweg was er een onvergetelijke pauze bij het drenkelingenhuisje. Het was een TOPDAG!

De laatste dag moesten we van Hoorn tot aan de haven zien te geraken. Voor deze tocht van 13 km waren fietsen gehuurd: een duofiets, twee tandems, een gewone fiets en een elektrische bakfiets. Niets was onmogelijk deze dagen. Het was tot in de puntjes geregeld en als er iets tegen zat was er altijd een oplossing.

Het was mijn eerste vakantie met Stichting Onbegrensd Avontuur,

maar zeker niet mijn laatste!